søndag 25. august 2019

Detaljer fra en hage i nord.













Det har vært en litt underlig sommer. I juni var det mye regn. Så kom en rekordtørr juli (og deler av august). Sol fra skyfri himmel, men nordavinden gjorde at vi ikke fikk så mye varme. Slik sett er vi enkle, mange av oss nordlendinger: Så lenge det er tosifret på termometeret og sol, så er det sommer.

Nå har vi fått noen dager med regn, og det trengte naturen. For blåbæra har tørket bort, jordbærene ble røde før de ble store og i skogen ser vi antydning til gule blader. Kveldene begynner å bli mørke, det går mot høst.

Min farmor, som opprinnelig bodde i dette huset sammen med farfar og deres fire barn, sa ofte på sine eldre dager at hun skulle ønske at hun kunne ha roser i hagen. Hun var "et blomstermenneske" og inne bugnet det med rosentre og andre planter. Flink med planter, det var hun.

Nå har vinterene blitt kortere og mildere, og det er avlet frem andre typer roser. Jeg er på langt nær så flink med planter som hun var, men har tenkt noen ganger at hun skulle sett hagen nå. Her er det faktisk roser! Slike sommerminner er fine å gjemme når høsten banker på døra og vinteren lurer bak der igjen.

2 kommentarer:

  1. Vakre blomster i hagen og fantastiske farger - det har munterhet og duft av sommeren. Glede å se.
    Jeg tok i går tur med sykkel til Rammenau til fest
    for LIN. Dette var så fint, danse, latter, snakker.
    Jeg er imponert over at det kan mulig å se nordlyset fra sluttet av august... krysser fingrene for deg og dine.
    God uke Oddi og klem fra meg.

    SvarSlett
  2. Så vakre blomster - så vakre farger! Og den magenta rosenknoppen hadde nok din farmor vært svært fornøyd med! Jeg falt også for den dyp-fiolette blomsten med hvit kant.
    Beklager sene svar fra meg. Jeg har vært uten tilgang på nettet siden uværet i Oslo natt til torsdag i forrige uke. Og før det var vi på fjellet.
    Jeg ønsker deg fine og fargesprakende dager fremover. Beste hilsener fra Tove.

    SvarSlett