søndag 2. oktober 2022

Meissen.



Rådhuset














Modell av domen - vakker




Med historien rett på veggen. Så får det våge seg at maleriet viser det vi i dag uten tvil vil kalle en barnebrud.
... hvor vi fikk utlevert tøfler av filt før vi fikk gå på parketten
Eksempel på deltaljrikdom

Synliggjøring av byggeteknikk




Jeg nyter slike omgivelser - åpne øyne og gode sko er en forutsetning


Har du noensinne hørt om porselen fra Meissen? Eksklusivt, lekkert, dyrt - og med en fantastisk historie. Det første porselenet i Europa ble produsert nettopp i Meissen.

I sommer ble det også en dagstur til denne vakre byen. Den ligger en kort togtur fra Dresden. Vi besøkte ikke porselensfabrikken, det får være måte på hva man rekker i løpet av en dag. Men Domen, Albrechtsburg og byvandring ble det - og for noen opplevelser! Byen er ikke større enn at man får sett mye på en dag. Samtidig er den så vakker og detaljrik at jeg er sikker på at jeg kunne gått der i en  uke og stadig oppdaget nytt.

Domen hadde jeg et bilde av i mitt hode, den vakre katedralen på toppen av høyden, skuende ut over byen. Albrechtsburg, som ligger rett ved siden av, var jeg totalt uvitende om. Jeg slutter aldri å la meg forbause og imponere over hva det er mulig å se og oppleve, selv i relativt små byer.


Bystolthet - underlag for drikke på lokal restaurant.

5 kommentarer:

  1. Dette har også jeg trengt mange dager på å fordøye. Bare alt arbeidet med å bygge og dekorere. Hva de klarte med datidens utstyr! En opplevelse for livet vil jeg tro. Ser på bildene dine en gang til, jeg!

    Klem Ingunn

    SvarSlett
  2. Så fantastisk å se disse flotte byggene, katedraler som tar pusten fra en, trange, bratte smug og trapper og imponerende kunst. Jeg har ikke vært ute av landet siden før pandemien, men nå har jeg bestilt nytt pass :)

    SvarSlett
  3. Vi er alle enige - det er utrolig hvor mye vakkert og flott det er å se/oppleve i så mange land ikke langt fra Norge! Små steder ofte, som vi ikke har hørt om. Men Meissen porselen har jeg hørt om, men jeg har ikke noe derfra, men har jo sett det.
    Du tar utrolig flotte bilder. Jeg elsker å se på dem.
    Hilsen fra oss begge. Tove.

    SvarSlett
  4. Veldig interressant å følge deg på denne turen!
    Jeg kikker på kartet samtidig, så jeg skal klare å «følge deg» .... 😁 Fine og gode bilder av den flotteste arkitektur! Og det kommer veldig godt fram at du selv også er begeistret over hva du ser! Tusen takk for at du viser oss dette 👌🏻

    Klem fra meg

    SvarSlett
  5. Det er fantastisk å se bildene dine her på bloggen din, kjære Oddi.
    Ja, min kjærlighet tilhører også Meissen.
    Klem.
    Jeg ønsker deg en god høst.

    SvarSlett