søndag 11. september 2022

Moritzburg - eller "ASKEPOTT"!!!



Tenk å sove her, med interiør av fargede fjær!

Jaktslott, må vite. Trofeene hang tett i slottet.

Kapellet
Dekket for middag av det finere slaget!
Meissenporselen, foto Viola

Mennesker blir små i slike omgivelser
Noen som "kjenner seg igjen"?
...og skoen passet ikke selv henne som er mye mindre enn meg...





Foto: Viola
Fasanslottet


Fyrtårnet

Jeg er rimelig sikker på at "3 nøtter til Askepott" hører med til juletradisjonene i svært mange hjem i Norge. Her i huset står filmen fast som tradisjon mellom frokost og besøk på kirkegården på julaften. Jeg skal ikke si at jeg har sett den hvert eneste år. Det var nok noen år som ung voksen at jeg droppet den. Men jeg husker fremdeles krystallklart hvilket inntrykk den gjorde da jeg så den første gang. En sak var historien, den finnes jo i mange varianter i eventyrtradisjonene. Men omgivelsene - slottet - brant seg fast i hukommelsen. For et bygg, himmelvidt fra noe jeg på det tiden hadde sett "på ordentlig". Jeg tror vel kanskje at jeg ikke helt klarte å ta innover meg at det virkelig eksisterte!

I sommer tok gode venner meg med til Moritzburg, og for en opplevelse! Vi var inne i slottet, som faktisk var August den Sterkes jaktslott (den mannen må ha hatt vanvittig mye makt og penger...). Det er et fantastisk bygg, fullt av antikviteter og kunst - så mye at det er vanskelig å ta innover seg alt. Og området, med en symmetrisk oppbygging av bygninger og parker, utrolig vakkert. I tillegg finnes det fasanslott og fyrtårn på eiendommen, samt et stutteri i byen.

Jeg overhørte en guide inne på slottet som fortalte at de fleste innendørsscenene til filmen ble gjort i et annet slott. Vel, spiller ingen rolle for meg; dette var uansett en opplevelse jeg IKKE vil glemme! Takk for turen!



4 kommentarer:

  1. Wow! For en prakt!
    Tre nøtter til Askepott går på TV her også, men jeg kan ikke huske at jeg har sett hele filmen noen gang. Jeg har som regel så mye å gjøre på den tiden. Men eventyret har jeg lest og tenker at bildene du viser passer rett inn! :)

    SvarSlett
  2. Du verden! Ja dette var noe det! Så kjekt å få se slike steder, og se at de virkelig eksisterer, som du selv sier. Utrolig, og flott at du deler med oss andre. 😘

    SvarSlett
  3. Helt fantastisk, både bygningen og interiøret! Skulle gjerne vært der. Jeg ser Askepott hver jul, synes det er artig. For noen steder du har vært - takk for at du deler med oss. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  4. Jeg har alltid elsket Moritzburg, jeg liker virkelig å gå dit :-)
    Jeg er glad vi dro dit sammen. Takk for dine vakre bilder. For en herlig tid. Mange hilsener til deg Oddi.

    SvarSlett