søndag 4. september 2022

Königstein.


Majestetisk.
Ikke bare å komme seg ubemerket inn...


Menneskene blir små i slike omgivelser.

Veien inn, med tykke porter som kan lukkes.


Modell over borgen.
Kjekt for å få oversikt.

Dyp brønn her også.



Kontraster  - religion & kanon!
Noens store dag - bruden på tur inn i kirken.

For en utsikt!
"Stum" nordlending beundrer utsikten.
Foto: Viola
Foto: Viola
Foto: Viola

Königstein bød på enda en imponerende og tankevekkende dag. Historisk interessant, arkitektonisk til å miste pusten av!

Det skal litt til å holde orden på all historie fra disse områdene i Europa. Jeg unner meg derfor å lese meg litt opp på nett når jeg har kommet hjem igjen, samt å legge en link til Festningen Königstein. Festningen er storslagen, og er et museum vel verdt å besøke. Jeg kjente meg  bitteliten i møte med de enorme borgveggene da vi gikk opp fra parkeringen. Og jeg fikk høre at med ett unntak var det ingen som hadde klart å innta denne borgen. Unntaket var en skorsteinfeier som i 1848 klatret opp. Den mannen måtte være helt uten nerver og høydeskrekk! Og husker jeg ikke feil, så ble han "belønnet" med fengsel... Han utgjorde vel neppe noen direkte trussel, men festningen skulle ikke være mulig "å storme". Så det ble vel en ripe i lakken da en feier plutselig kom klatrende inn 😉!

På flere av plassene vi besøkte i sommer, var det flotte modeller av bygget og/eller området vi befant oss i. Det var så greit for å få en form for oversikt, for det er mange bygninger som har hatt ulike funksjoner. Blant mye annet var det egne celler for syke, og det gjør inntrykk å se ned gjennom gitter til trange rom under jorden. 

Jeg var der sammen med venner en varm sommerdag. Skal tro hvordan livet var på post innenfor murene en iskald januardag? 




2 kommentarer:

  1. Så spennende! Men som du sier skal det mye til å holde orden på all historie. Bildene taler også heldigvis. Og jeg kan ikke unngå å bli imponert! Takk fordi du deler!

    Klem Ingunn

    SvarSlett
  2. Det er helt utrolig hvor mange enorme bygg som finnes i de landene du har besøkt. Borger, slott og mye mer! Burde nok gå tilbake i historiebøkene og lese. Jeg var gled i historie da jeg gikk på skolen.
    Takk for flotte bilder. Klem fra oss begge. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett