lørdag 13. august 2022

Devin slott.

Dowina: gudinne.














Jeg har vært i området nedenfor Devin slott tidligere. Den gangen var det blitt såpass langt på dag at det ikke var mulig å besøke selve slottet. Denne sommeren ble en tur hit prioritert, og dermed rakk jeg turen opp.

Snakk om historietime! Enten er jeg glemsk, eller så forsvant dette området i andre historiske begivenheter fra Europa da jeg gikk på skolen. Devin ligger der elevene Donau og Morava møtes, ett område som har hatt stor betydning også i nyere tid. Og museumsdelen tar på en god måte for seg det som har vært sentralt fra begynnelsen og frem til våre dager. 

Når jeg går på steder som dette, tenker jeg alltid på hvordan livet egentlig var her. Den gang det var hele samfunn innenfor murene, og folk gjorde sitt beste for å forsvare seg, sine og sitt mot fiender "fra alle kanter". Og når vi nå kan se hva de har klart å produsere av verdier (mynter, smykker, keramikk, arbeider i metall og så videre), så er det imponerende!

Vi gikk Devin slott fra tårn til kjellere, trange ganger og lavt under taket, ujevne steintrapper - spennende og tankevekkenede. Og jeg er så glad for at slott som dette blir tatt vare på. Det gjenstår enda utgravinger, hele området er ikke kartlagt ennå. Spennende!

En vel anvendt ettermiddag, tusen takk for tid, transport og følget!

4 kommentarer:

  1. Dette ble en liten historietime også for meg. Jeg kjenner ikke til slottet, og ikke dette området, og flott å få litt ny kunnskap.
    Det er helt forferdelig at noen sprenger et flott slott bare "for moro skyld!" God søndag ønskes av oss. Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  2. Du verden så spennende! Dette slottet minner meg om St.Hillarion i Kyrenia. Flott å kunne komme seg på slike steder, å utforske og lære av fortiden. Ser ut som du har hatt en kjempetur, og jeg gleder meg til fortsettelsen! Tusen takk for kommentarene hos meg, og medfølelsen ang. vannlekkasjene hos meg.... Ønsker deg fine augustdager framover nå!

    SvarSlett
  3. Utsikten over Donau er fantastisk, tårnet på fjellet (Felsen) er spesielt romantisk... jeg leste historien på Wikipedia. Restene av slottet er nå et nasjonalt monument av stor historisk betydning. Takk for introduksjonen kjære Oddi, det er interessant å lære om den spennende historien.
    Mange hilser til deg. Jeg øsnker deg en riktig god uke. Hug Viola

    SvarSlett
  4. Så spennende å komme seg ut og se og oppleve gamle kulturer og få repetert historien. Å komme nær mennesker som levde før oss under helt andre forhold gir berikende perspektiver. Takk for at du deler! :)

    SvarSlett