lørdag 20. august 2022

Bratislava.





Hei!






Marianka.

Omskiftende historie og navn for byen.
Fantastisk, restaurert konditori/kafé i sentrum.

Det er alltid fint å treffe igjen venner, og kanskje spesielt dem jeg ikke har sett på lang tid. Noen fine sommerdager, gamle minner og rikelig med anledninger til å skape nye - herlig!

Jeg bor så landlig til i hverdagen at jeg også har behov for byluft. Og Bratislava er en perle av en by. Jeg har hørt lokale si at byen er liten. Det kan vel være riktig, men den er full av inntrykk. En herlig blanding av gammel og nytt i en svært gammel by. Det dukker også opp statuer på "de underligste plasser". Mange har jeg sett og fotografert tidligere, men i år var det endelig plass til meg på benken ved Napoleons soldat Hubert (og så får det heller våge seg at det var Napoleons "gjeng" som blant annet ødela Devin...) 

Marianka ligger litt nord for byen og utenfor bygrensa. Men det er en liten perle som jeg takker venner for at de viste meg! Kirken er under renovering, pilgrimsleden går forbi, området er grønt og stille - tur anbefales.

Bratislava har en egen ro. Selvfølgelig er det turister der også, men på langt nær i samme omfang som for eksempel i Praha. Jeg håper de klarer å beholde roen - det gir denne hovedstaden en helt egen sjarm.


4 kommentarer:

  1. Dette var vanskelig, - uansett hva jeg skrev så stod det ; ugyldig nettadresse....

    SvarSlett
  2. Du har tatt noen helt fantastiske bilder! Dette må ha vært en kjempetur. Og så alle disse statuene på de underligste plasser, - veldig morro å se. Nydelig vær hadde du også, ser jeg. Ser ut som du har kost deg på tur, og heldige deg som har venner der.
    Ønsker deg en fin uke framover nå!

    SvarSlett
  3. Herlig... fantastiske bilder av Bratislava. Jeg er veldig glad for å se. Takk også for linken til de morsomme statuene i byen... de minner meg litt om nissene/dverger i Wroclaw. Wroclaw er søsterbyen til Dresden og fikk også 2 dverger i gjestegave, som er i nærheten av rådhuset.

    SvarSlett
  4. Ingen av de stedene du har vist oss har vi besøkt. Veldig spennende det du viser av bilder og forteller.
    Det ble en veldig fin reise for deg denne sommeren.
    Fint vær er det i Vesterålen i dag også! Hilsen Tove

    SvarSlett