søndag 20. august 2017

Dresden.


 August den Sterke i gullforgylt utgave.











 Høy byggeaktivitet.






 Kongerekka rett på veggen, greit for meg med begrenset kunnskap på det området.



Hauptbahnhof

Dresden er en vakker by med en gripende historie om tidligere storhet,  krig og ødeleggelser,  Jeg har vært på gjennomreise (les: med tog - sett Hauptbahnhof...) flere ganger, og byen har stått på min ønskeliste for besøk  lenge. Jeg var kjent med at det er gjort mye  gjenoppbygging, bl.a. fra VG.
I sommer ble det tid til en dag med byvandring, og jeg var så heldig å få omvisning av Viola, som er lokalkjent. Jeg skjønner at det er begrenset hva man kan rekke på en dag, men takket være henne fikk jeg med meg mange høydepunkter i. Og ikke minst slapp jeg å lete 😊. Jeg er en sånn som "går meg til kunnskap" på nye plasser, noe som kan føre til lange omveier og bakveier (men det finnes alltid utveier). Med begrenset tid er det greit å slippe slike...
En dag klarer ikke på noen måte å yte byen rettferdighet, men jeg deler gjerne noen inntrykk. Så håper jeg at jeg etterhvert kan besøke Dresden igjen. For byen gjør inntrykk med all sin storhet. Og selv om jeg egentlig visste det, så hadde jeg ikke tatt følelsesmessig høyde for at det i gjenoppbyggingen brukes materialer som har vært gjennom bombing og brann. Derfor en blanding av lyse og mørke stein i mange bygg, noe som gjorde et mektig inntrykk... Det er vakkert og sårt samtidig, og binder sammen nåtid og fortid på en konkret måte.

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for vakre bilder av Dresden
    kjære Oddi. Gleder meg å se.
    Og takk for Link fra VG.
    Vi sees :-))
    Varme hilsener fra Viola

    SvarSlett
  2. ... som er deilig når vi spasere
    i Dresden igjen... Klem fra meg.
    God uke

    SvarSlett