lørdag 21. mars 2020

Polare lavtrykk.






Da jeg var barn, hørte jeg aldri om noe som het polare lavtrykk. Jeg vokste opp med en mer enn gjennomsnittelig interesse for værmeldinger. Slik blir det med far og farfar på havet og barometer på veggen. Å kunne noe om vær var (og er) viktig, ja, livsviktig for mange.

Men jeg kan ikke husket at noen snakket om polare lavtrykk. De fulgte med, holdt seg orientert, kakket i barometeret og sa: "Ja, ja, nåkka bi det vel i løpet av dagen". Og når det smalt i husveggene, het det : "Nu kjæm han med ham". Med god kunnskap om lavtrykk kunne de også vite det før det braket løs.

I går formiddag var jeg på jobb. Det er fremdeles mulig i disse koronatider, og jeg er lykkelig for at jeg kan være ute av huset noen timer for dag. Vi er få mennesker på jobb, vi holder avstand, vasker hender og lukter håndsprit (eller dårlig brennevin, om du vil, ekkel lukt). Da leste jeg på en lokal nettavis at det ville komme polare lavtrykk inn mot land i løpet av formiddagen.

Ok, blir sikkert ikke så ille, tenkte jeg. Det er drøye 5 kilometer fra jobb og hjem, og det må da være forsvarlig å kjøre den veien. Vel, jeg kom meg hjem, men det holdt hardt. Og jeg har lært hva polare lavtrykk er: det er når jeg ikke ser husene til naboene, knapt ser den rødmalte fjøsen rett over gårdplassen og vinduene er gjenklistret av snø! Det kom som sluppet ut av en sekk, forsvant like fort - og nå regner det. Våt snø ligger iallefall stille nesten uansett vindstyrke. Aldri så galt at det ikke er godt for noe!

God helg, ta vare på dere selv og hverandre - og hold avstand; Det er vel den beste måten å vise omsorg for tiden😊.

4 kommentarer:

  1. Jeg prøver meg igjen. Kommentaren jeg skrev i går gikk ikke gjennom. Sender deg en klem her som ikke smitter. Det er ei tøff tid vi er i, men så lenge vi holder oss friske, skal vi klare alle restriksjonene. Tror jeg.

    Ha ei fin uke!

    Hilsen Ingunn

    SvarSlett
  2. Da har jeg også lært et nytt navn på et værfenomen!
    Værfenomenet kjenner jeg godt, ... er du ute, er det bare å komme seg inn i full fart, ellers mister vi pusten!
    Ja vi er heldige vi som kan være litt på jobb, for dagene går litt fortere da. For nå er det "om å gjøre" å holde ut, og komme seg i gjennom dette..
    Se framover og håpe alt går greit. Men det er nok mange som har det vanskelig nå, og det kommer til å bli triste tider for mange, desverre....

    Ja vi får holde avstand i de situasjonene vi kan det.
    Og bruke de reglene vi også ellers kunne brukt noe oftere...(håndhygiene)

    Klem fra meg! Inger G.

    SvarSlett
  3. For et vær dere har hatt gjennom lang tid! Ja, selv vi i det avskjermede Oslo har hatt mye vær. I går og i dag har det blåst skrekkelig, synes vi. Men det er jo nesten som svak bris for dere!
    Jeg hørte faktisk meterologen si "polart lavtrykk" som skulle komme inn. Sannelig bra at du kom deg hjem i god behold! Håper det er bedre i dag,
    Takk for svaret ditt på bloggen min. Jeg skal legge ut om svarene i løpet av dagen, og ny farge-quiz senere i uken. Det som både er gøy og trist er at boken allerede er blitt utsolgt igjen, og jeg venter i spenning på om de trykker enda et opplag.
    Pass på deg selv! Vi tenker på deg. Hilsen oss begge.
    Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  4. Hilsener veldig mye til deg Oddi. Så mye kaldt og vinter fortsatt med deg.
    Jeg kan forstå godt at du gleder deg til de varme dagene. I disse dager har vi mye sol, men kaldt minus 5 grader om natten og 5 grader pluss i løpet av dagen. Så jeg strikker genser videre :-)))
    Her er vekslende hjemmekontor og gå til jobb... og det er en portforbud ... jobb, kjøp dagligvarer og gå spasere til skogen. Alle er veldig hyggelige mot hverandre. Håper alle holder seg sunne.
    Alt det beste og klem for deg Oddi.
    Det er hyggelig å være i kontakt. Viola

    SvarSlett