torsdag 28. februar 2019

I kveld danser Aurora Borealis!




 Kan man strikke nordlyset? Tja...god og varm er den iallefall!
 Morgenstemning i Svolvær.


 Svolværgeita.


Februar har vært en forunderlig måned. Skreifestivalen ble preget av uvær - det har vært vind og regn, vind og snø, vind uten følge av nedbør, nedbør uten vind; kort sagt: stabilt, dog variert skitvær!

Men vi står han av, bytter klær og fottøy etter forholdene, holder på sydvesten (eller hatten) når vi skal ut, måker frem bilen når det trengs, leier en taxi hvis bilen ikke lar seg måke frem, drar på jobb og hjem igjen...ja, lever våre liv med alle variasjoner. Dette samfunnet skal drives, slik er det. Så får det heller våge seg at det har blitt et begrenset antall turer i skog og mark. Strikketøy og kaffekopp har fristet mer.

Siste døgnet har jeg vært en tur i Svolvær. I går kveld satt jeg og betraktet mange asiatiske turister på ferie i Lofoten. De var fornuftig kledd og bar både fine speilreflekskamera med store objektiv og ditto stativ. Ute var det overskyet, vind og lett snø. Jeg håpet av "noen" hadde advart dem om at selv om de reiser kloden rundt og til Nord - Norge, så er ikke nordlys noe man er sikret...

Men i morges var det blå himmel i Lofoten, og i kveld danser nordlyset over huset mitt i Vesterålen. Værmelding for morgendagen? Vel, den blåser jeg i - dagen i dag ble fin 😊...

7 kommentarer:

  1. For et fint innlegg! Det er så helt utrolig vakkert både hos deg og i Lofoten.
    Jo - genseren er fin den - men dessverre, ikke så fin som nordlyset!
    For et vær dere har hatt, jeg har fulgt med på værmeldingene. Det må da være deilig med litt finvær! Og som du sier - nyt de fine dagene!
    Bra at du ikke har fått influensa. Jeg er nå på bena igjen, og vi reiser til Madeira til uken.
    Gleder meg veldig til en uke der. Har i mange år hatt lyst til å reise dit. Du skal nok få se bilder.
    En god og fargerik helg ønskes av Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
  2. Det er så fint å se bildene dine! Nordlys-bildene er magiske! Liker genseren din også. Været denne vinteren er noe for seg selv. Jeg har gått i piggsko fra november.
    Takk for hyggelig hilsen hos meg!

    Riktig god helg fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Så mange fine bilder! Her i nord danset nordlyset i går. Og idag har det vært klar vær og -10 . I morgen melder det,det samme. Det gledes.
    Ha en fin kveld.
    Klem Christina

    SvarSlett
  4. Ååå så koselig å se igjen Svolvær! Og dette bildet av torskene husker jeg veldig godt, - tror det hang på en utevegg der vi måtte gå over ei bro for å komme til... :) Nordlyset er og blir et fantastisk skue. Vi har det her også, men huset mitt ligger akkurat slik til, at jeg må ut for å få øye på det.... Og det er sjelden jeg kommer på å kikke etter...
    Nei dette været det får vi vi bare godta.... Fikk akkurat en video fra Kypros nå, og der flommer regnvatnet fra veiene og inn i hagene til folk, så all veigrusen havner der... Ikke noe bedre der heller!
    Men vi vet at etter vinter kommer vår, og etter vår kommer sommer!!
    Ha en riktig trivelig søndag der oppe i nord!

    Klem Inger G.

    SvarSlett
  5. Jooo nordlyser kommer godt fram på genseren!
    Artig påfunn, - og helt sikkert god og varm!

    SvarSlett
  6. Takk for veldig fine bilder Oddi.
    Mitt hjerte hopper med glede når jeg ser bildene... så fint. Og nordlysgenseren er herlig. Liker dette fantastiske blå. I går jeg tok en tur med venninne,
    vi gikk langs Elbe med liten sol, mye vind og skyger, luer og godt humør til sentrum fra Dresden... en varm suppe i cafe og fin varm kafe, og egentlig vi vil se
    på Kino filmen Green Book, men vi må gi opp fordi kort var utsolgt. Men det var en fin dag.
    God uke. Stor klem

    SvarSlett
  7. Jeg savner bilder og innlegg fra deg. Du har vel ikke gått i dvale nå som våren er i anmarsj?
    Hilsen fra Tove

    SvarSlett