søndag 2. desember 2018

Advent.




 1. desember 2018
 Lucia på gamlehjemmet?
 25. oktober 2018
  25. oktober 2018
 28. oktober 2018

Først: takk til dere i Pulsnitz - i dag kom stjerna opp. Kjempefin der den henger og lyser, og så bringer den gode minner 😊. Det er fint med lys nå som det er så mørkt her hos oss.

Nå er det slutt for rosene for i år, de er et stusselig syn der de står. Men breddegrad og kalender tatt i betraktning, det skal ikke blomstre roser ute i desember. Jeg bor tross alt nord for polarsirkelen, og for en drøy måned siden lå det snø på dem! 

Luciafigurene fant jeg i Stockholm for 4 år siden. Vårt broderfolk i øst har en sterkere tradisjon for Luciafeiring enn det vi har. Første gang jeg opplevde Luciafeiring her i regionen var for 36 år siden. Det var i en barnehage, og hun som kom med tradisjonen, var svensk. Nå feirer de fleste barnehagene her også. De går med lys, synger og deler ut Lussekatter (hvetebakst). Det kalles å spre lys i mørketida. 

Luciafigurene fra Stockholm falt jeg pladask for, jeg synes de er helt bedårende! Og mennene i opptoget holder en hand på ryggen...den ene har en Lussekatt og den andre en pepperkake i handa. Jeg blir i godt humør av dem, og i desember har de fast plass på spisebordet. Så holder de meg med selskap gjennom desembers gjøremål; nå er det skriving av julekort som "står på"  programmet. Koselig syssel.

Ha en flott desember, tenn lys, sjekk batteriene i røykvarslerne og nyt livet. Om 20 dager går det atter mot lysere tider!

2 kommentarer:

  1. Som alltid vakre bilder du legger ut, men denne gangen er de ikke fra naturen rundt deg. Men rosene - helt utrolig hvor lenge de sto ute med blomster, og i snø!
    For en vakker stjerne. Tror det er den fineste jeg har sett!
    Luciafigurene er både morsomme og vakre. Ja, de feirer litt annerledes i Sverige, også når det gjelder farger i adventstiden. En av mine tidligere elever på Treider, som er svensk, har fortalt at i Sverige er adventstiden hvit, hos oss er den jo fiolett/ rød-lilla.(Ikke indigo/blå-lilla som mange bruker!) Det er lovbestemt i kirken.
    Håper som sagt at vi kan reise til Vesterålen til våren/sommeren. Og jeg har aldri ment at vi skal bo hos deg, men spurte om det var et pensjonat i nærheten av der du bor, for det er til Nyksund jeg vil. Så derfra på TV fra Monsen-turen, og der var det vakrest. Men en kaffekopp hadde vært topp!
    Her er det mørkt, grått og regn. Bortsett fra et par dager har det vært slik lenge. Da må vi ha farger inne! En god adventstid ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  2. Takk for ditt svar. Jeg har ikke lagt ut kommentaren, da dette handler om andre ting enn blogginnlegget.
    Vi snakkes senere. Når våren kommer vet vi mer hva som skjer. Du kan gjerne skrive til meg på e-post. Adressen er: tove@steinbo-dialog.no. Hilsen Tove.

    SvarSlett