onsdag 14. desember 2011

Advent.





Travle dager. Rart hvordan enkelte forberedelser er lystbetonte, mens andre oppleves som "et nødvendig onde". Jeg er ikke, og kommer aldri til å bli, glad i vasking! Baking, derimot, er greit - iallefall så lenge dagen er avsatt til nettopp det. Pynting er kos..., når alt det andre er ferdig.
Jeg er heldig som har feriedager til gode, og dermed kan få gjort en del på dagtid.
Ellers undrer jeg meg over hvorfor julestjernene skal være rosa i år og hvorfor orkideer blomstrer på denne tiden av året? I går kveld så jeg plutselig at en av dem hadde satt knopp på en særdeles bøyd stengel, klistret inn mot vinduet mot nord. På jobb blomstrer en som har levd det siste halve året uten jord, med begrenset med vann og relativt store mengder kald kaffe??! Forstå det den som kan...
Det er ei uke til sola snur (viktig for oss nordboere), adventsstjerner lyser i vinduene og nå lukter det nystekte hvetebrød fra kjøkkenet... fin dag, folkens!

1 kommentar:

  1. Orkideene blomstrer hele året. Jeg har ni stk og det er alltid en eller flere som gleder meg med blomst. At planten lever av kald kaffe, var interessant ... Det kan du fortelle din onkel som er flink med planter og som bor sørpå. :)

    Takk for påminnelsen om at sola snur snart ;-) Nå er de besøkende dratt og jeg kan fortsette med juleforberedelsene.

    SvarSlett