søndag 9. oktober 2011

Trettendalstrollet.


Hørt om det? Neppe! Men jeg vokste opp med eventyr, mange eventyr, om dette trollet. Det levde her oppe i skogen. Kan ikke huske at jeg noensinne var redd for det, trollet hørte bare til her. Men her, for ikke så lenge siden, fant jeg ene foten til trollet!
Det har vært en tørr sommer, Trettendalsvannet er mindre enn på lenge. Jeg ruslet i vannkanten, og DER, der det til vanlig er vann, der fant jeg en fot...
Jeg kan huske historier om trehodede troll med ett øye på deling, troll som ble til stein når sola rant og Askeladden som kappåt med trollet. Men jeg husker ingen eventyr om troll som hadde mer enn to føtter. Dette innebærer at vi nå har ett "en-fotet" troll humpende rundt. Får håpe det er vennligsinnet!

2 kommentarer:

  1. Så du fant foten .... Husker godt hvordan eventyrene ble fortalt med stor innlevelse. Vi er heldige som har fått oppleve det!

    Men har alltid lurt på hvor pappa så den huldra som han hadde sett (opptil flere ganger?). Fortalte han deg om det?

    SvarSlett
  2. Spennende, dette må dere blogge om!
    fin fot, forresten.

    SvarSlett