lørdag 6. juli 2019

Ut på tur...

 Utsikt mot Andøya.

 
Anda fyr.
 Stø.
 Tiriltunge hører Vesterålsommeren til.
 Pust i (nedover-)bakken.
 "Titt - tei"
Den var nok bra klar over at vi gikk forbi.
 Krykkja med unger i reiret.
Ikke mye barnesikring her, nei.

Egentlig skulle vi gå en tur til Gisløyskaga, en lett tur i flatt terreng, Men da vi kjørte nordover på øya kom ideen om heller å gå litt i høyden, opp mot en radar som ligger på Stø. Det er asfaltert vei opp, noe stigning, men greit å gå.

Oppi lia kom vi til tunnelen, og den var selvfølgelig stengt. Vurderingen ble enkel: samme vei tilbake eller finne en sti ned til Stø? Vi valgte det siste. Underveis traff vi flere spreke mennesker med sekk på ryggen. Til tross for lett regn, så var alle riktig så blide og fornøyde. Vi hilste høflig "hei" og fikk "hei" tilbake. Og så skravlet vi, som nordlendinger flest, videre. Vi fikk mange brede smil, men få svar... Og først etterpå gikk det opp for oss at de fleste som var i fjellet denne dagen, ikke hadde norsk eller et annet skandinavisk språk som morsmål 😊. De skjønte mest sannsynlig lite eller ingenting av det vi sa. Men blide, det var de 😊. Og de har funnet Vesterålen, Lofotens lillesøster - like vakker, mindre kjent og mye roligere på sommeren. 

3 kommentarer:

  1. Jeg lengter så tilbake når jeg ser disse herlige bildene. Vi tok jo også en tur ut til Stø, men ruslet bare rundt der ute.
    Det ser jo ut til at været er fint, men det var vel regnskurer innimellom kanskje. Slik er det jo hele tiden denne sommeren. Men på værmeldingen ser det ut til at dere har bra vær nå.
    Jeg må nok tilbake til Vesterålen før jeg dør!
    Fine dager ønskes av oss begge. Klem fra Tove

    SvarSlett
  2. Hva en glede, en fin tur du hadde Oddi.
    Ja Vesterålen er så deilig. Jeg er imponert over dine vakre ord, mitt hjerte er med deg med det samme.
    Hilsen til deg.
    Takk for bildene. Vi har stor glede å se. Klem

    SvarSlett
  3. Det er vakkert i Vesterålen! Jeg har bare sett det fra Hurtigruta, men har tapt mitt hjerte.

    Ønsker deg en fortsatt god sommer! Her ser det ut til at varmen kommer nå. Det passer perfekt da barn, svigerbarn og barnebarn er i anmarsj.

    Sommerhilsen fra Ingunn

    SvarSlett