lørdag 26. august 2017

Pulsnitz.



 😊 Slikt blir jeg i godt humør av!


 Dyktighet, tålmodighet og fingerferdighet må til.


 Så sant, så sant!
 Alt klart til jul?












 Keramikk under produksjon.



Jeg skal innrømme at det er sjelden jeg stopper på små steder når jeg er ute og reiser. (Unntatt på nordkalotten, her er det små plasser som teller).  Forøvrig er det byene som trekker, noe det sikkert er minst to grunner til:

1. Det er byer med en viss størrelse jeg har hørt om, og
2. Jeg bor svært landlig til når jeg er hjemme, og kjenner behov for byliv fra tid til annen.

Men da jeg var så heldig å bli invitert til Pulsnitz i sommer, fant jeg en liten perle av en by langt øst i Tyskland. En by som lukter pepperkaker (året rundt!) og grønne skoger, som har  hyggelige mennesker, koselige gater og parker, en vakker kirke, keramikkverksted og "Blåtrykkverksted" - dyktige fagfolk! Først trykker de mønsteret på, etterpå farges stoffet. Men der mønsteret er trykket på  tar ikke stoffet farge. En liten brikke ble med hjem i ryggsekken  - det begrenser seg selv når jeg reiser med tog hvor mye jeg bærer med meg. Men at det var mye vakkert både i blåtrykk og keramikk å se, ja, det er det ingen tvil om!

Jeg kom rett fra noen døgn i Praha (ja, det vil komme innlegg derfra sånn etterhvert). Overgangen fra vrimmelen av turister der til rolig Pulsnitz, var merkbar - og god! Det er godt å besøke plasser som fremdeles er seg selv - og det sier jeg, selv om jeg også er totalt betatt av Praha!

Takk for meg til dere i Pulsnitz - ses til vinteren!


2 kommentarer:

  1. Så flott som min lille by i norske blogg...
    takk for sist :-)))
    I går jeg var ved venninne og vi hadde
    arbeide med leire i deilig hagen hennes.
    Søndagsklem fra Viola

    SvarSlett