lørdag 19. august 2017

For 4 uker siden... Elbsandsteingebirge.




 "Lokomotivet"

 Byggekunst på høyt nivå.

 Trapp - neppe godkjent etter HMS - forskriften.

 Ingenting å si på utsikten!
...og nede i dalen går det et tog...

Jeg vet ikke helt hvor mange ganger jeg har reist mellom Tyskland og Tsjekkia med tog. Det har blitt noen turer, Første gang var i 1991, mens det var ennå var et land som het Tsjekkoslovakia på Europakartet.
De gangene jeg har reist i dagslys og fått studert omgivelsene, så har jeg lagt merke til noen svært spesielle fjell helt sør i Tyskland. Like ofte har jeg tenkt at her må jeg stoppe ved anledning og virkelig betrakte landskapet. Og like sikkert har jeg reist videre uten å stoppe...

22. juli reiste jeg fra Praha mot Dresden, der jeg hadde en avtale om å besøke Viola og hennes mann. Og da toget passerte grensen og fulgte dalbunnen og elva, så jeg igjen fjellene og tenkte at "ja, der er de igjen, det var jo her jeg skulle stoppe en gang..." 
Lite visste jeg da om at vertskapet, etter å ha vist meg Pillnitz, ønsket å vise meg nasjonalparken Sächsische Schweiz. Og dermed befant jeg meg i det området jeg har sett på flere ganger, men aldri stoppet ved 😊... Snakk om en sum av tilfeldigheter! Men et fantastisk, vakkert landskap, vel verdt besøk. Jeg er vant til fjell, men disse "elvsandsteinfjellene" er helt ulike de fjellene som omgir meg til daglig.
Takk for opplevelsen!


1 kommentar: