lørdag 5. oktober 2024

Roadtrip Nordkalotten - sommeren 2024 - Magerøya og endelig Gjesvær!

 Nordkapp.

Utsikt mot Knivskjellodden.
Midnattsolveien.
Så ble det endelig Gjesvær.



Gallionsfigur (?) på kirkeveggen.


Så var det lengden på sommeren igjen 😉


Alle bilder over er fra Gjesvær en vakker sommerdag.
Og denne "karen" befant seg også i Gjesvær...
Kirkeporten ved Skarsvåg



Skarsvåg.
Kanskje like greit!

Julehus i juli - litt rart.
Honningsvåg.
Mer rassikring, vinteren kan være heftig her nord.
Denne skjønte jeg ingenting av! Det skulle være åpent. Været var nydelig, det lå et cruiseskip i havna - og døra var stengt! Vel, dere fikk ikke solgt et bilde til meg!
Kontraster, når fjellet "vokser rett opp av gresset".
Fra en grøftekant på Magerøya, vakre og skjøre.
Mens vi venter på at tunnelen under Magerøysundet skal åpne for gjennomkjøring.

Etter frokost og utsjekk startet vi retning Magerøya og Gjesvær: Nordkapp var egentlig ikke et mål for turen. Men så var det solskinn. Reisefølget mitt hadde vært på Nordkapp en gang før, da i vind og tåke. Jeg har vært på platået 3 ganger tidligere, 2 ganger i kaldt vær og tett tåke, en gang i et fantastisk sommervær. Men siden vi var så nært og utsikten var upåklagelig, ble det en snartur opp dit først.

Så ble det Gjesvær. Og maken til "steinørken" utover til det fiskeværet, skal man lete lenge etter! Veien går gjennom et landskap hvor man virkelig kan forestille seg hvordan vinteren kan  være, sommerdagen til tross.  Kirka (kapellet) i Gjesvær er i privat eie. Jeg kom i snakk med det jeg tror var eieren, Han kunne fortelle at kirka bl.a. inneholder samlinger og førsteutgaver av Knut Hamsun og Regine Normanns verker. Men kirka var ikke åpen den dagen...

Fra Gjesvær gikk turen til Skarsvåg. Først en tur ut til Kirkeporten, en opplevelse vel verdt turen. Jeg har vært der en gang tidligere, men det er lenge siden. Det er et sted man vet at man har vært, såpass spesielt er det. Og i Skarsvåg ble det besøk på julehuset (jepp! Litt rart med nisser i juli, men kaffe, vaffel og is i solveggen blir aldri feil).

Vi stoppet også i Honningsvåg. Noen butikker, et julehus også der, litt vindusshopping (galleriet var stengt!) og litt gåing. Hadde vi fått med oss at tunnelen under sundet kun hadde gjennomslipp av biler hver time, så hadde vi nok startet litt tidligere fra øya. Men det er slike overraskelser man kan få. De første gangene jeg var på Magerøya, var det ferge over sundet - og kø. Så litt vedlikeholdsarbeid i en tunnel, om så midt i turistsesongen, får man se stort på 😊! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar