fredag 9. august 2024

Roadtrip Nordkalotten - sommeren 2024, Karesuando.

Alltid velkommen hos broderfolket!
Svenskene er flinke til å lage hyggelige inngangspartier...
En plass inni skogen står bilen min.
Kirken på svensk side av Karesuando.
Sommeren er kort i nord 😉

...ikke veien til nordmennene/Norge, men til NORDLYSET.

Bare slik at vi vet hvor vi er i verden. Det er langt til "det meste".

Blikkstille sommerkveld.

Læstadius satte sitt preg på området. 


Bolig også for flyvende.

For en sommer vi har hatt her nord! Lange, lyse, varme sommernetter - og mange varme dager. Lite tid på PCen, men heldigvis mye tid med kamera.

Det er 4 år siden sist jeg var i Finnmark, så nå var det på høy tid. Og i år hadde jeg bestemt meg for at det var et par steder jeg ikke har besøkt tidligere, som endelig skulle besøkes!

Første gang jeg var i Finnmark, var som 15 - åring i 1978. Familieferie, 2 foreldre og 3 store barn/"halvvoksne" i baksetet. Og da var jeg solgt - for et variert fylke og for en natur! Siden det har jeg studert, jobbet litt, kjørt rundt, sett og opplevd, men aldri vært i Gjesvær på Magerøya og på Sørøya vest i fylket. Så i tillegg til vennebesøk helt øst i fylket, så var det disse 2 opplevelsene som skulle "krysses av" som gjennomført. Nå gjenstår det noen få øyer og en og annen vegløs fjordbotn, så kan jeg krysse av for "hele" Finnmark - så lenge det er en viss størrelse på plassene og de kan nås via vei. Å gå vidda får eventuelt bli når jeg er pensjonist.

Så er det dette med avstander, da. Korteste veien for å komme til Pasvik for meg, går gjennom Sverige, Finland, over Finnmarksvidda, så over nordspissen av Finland før jeg kjører inn i Sør - Varanger ved Neiden. Lange strekk, spredt bebyggelse, tilsynelatende endeløse vidder. Men så dukker det opp noen små steder. Og andre plasser observerer man postkasser og søppelbokser og skjønner at der er det en vei inn til et hus eller flere.

Denne gangen startet jeg hjemmefra midt på dagen. Da kvelden kom, bestemte jeg meg for å ta kveld i Karesuando, en liten plass som ligger både i Sverige og Finland. Jeg kunne kjørt videre, men hadde tenkt at jeg skulle innom Juhls i Kautokeino, og da er det jo en fordel å komme dit på dagtid mens det er åpent.

Det ble en liten hytte over natta, på Sveriges nordligste campingplass. På kvelden ruslet jeg en liten tur over til Finland, takknemlig over at vi ferdes fritt over grensene...det er ingen selvfølge i den verden vi lever!


6 kommentarer:

  1. Skulle ønske at jeg hadde vært med deg på denne turen. Høres helt fantastisk ut! Men det må ha vært litt skummelt å kjøre alene i så store folketomme områder. Tenk hvis noe skjedde med deg eller bilen. Det ville nok tatt litt tid før noen kom! Artig med alle skiltene.
    Fantastiske bilder. Den kirken var spesiell!
    Håper datteren har kommet i orden, mye som skal ordnes! Kos deg videre i finværet! Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tenkt om du kunne vært det! Tur på "måfå" i nord, lite og ingenting planlagt, annet enn et par plasser som skal besøkes. Ellers: jeg er ikke bekymret for å kjøre i disse områdene. Generelt bruker jeg lite tid på bekymringer. Jeg tenker at bruker jeg vettet, så vil det helst gå bra. Og det bor jo mennesker her nord, riktignok noe spredd enkelte plasser. De må ut og kjøre i mange minusgrader på vinteren, det er verre. Jeg kjører i lyse sommerdager og - netter, det bør gå bra. Min datter er på tur fra Bodø akkurat nå, hun har gjort det siste i leiligheten og har det aller siste i bilen. Pr. nå bor hun hos meg til leiligheta i Bodø er solgt. Da starter "jakten" på bolig her i Vesterålen. Klem

      Slett
  2. Så koselig med langtur. Finnmark virker så spennende. Jeg drømmer og drømmer, - og skulle ha vært der også.
    Denne sommeren har det bare vært jobbing, så jeg har litt å ta igjen når høsten kommer. Og jeg som fikk beskjed fra lederen på jobben at juli ble det desverre ikke jobbing, for meg..... Da hadde hun satt inn alle studentene/elevene som hadde søkt feriejobb der...... "Jammen sa jeg smør", hahaha.....
    Ja jeg har fulgt med på været i nord, å du verden så mye flott, godt og varmt vær dere har hatt! Og dette er dere vel unt! Vi her på nordvestlandet har også hatt strålende vær, så vi kan heller ikke klage.
    Dårlig med blogging hos meg nå, men jeg skal ta det igjen.
    Fortsatt riktig fin august!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Det har vært en fantastisk sommer! Og jeg nyter virkelig å være "på loffen" når været er slik. Ta det hele som det kommer...ingen absolutte planer eller tidsfrister. Du får ta igjen mulighetene for reising når det roer seg på jobb. For det er ofte slik at ledere tenker at NÅ er alt i boks. Så kommer virkeligheten sigende, og HJELP - hvem kan jobbe nå??? Håper du klarer å få en Finnmarkstur etterhvert. Men fylket er større enn Danmark, så det er ikke gjort på en uke. Et tips er å sette bilen på Hurtigruta, og så reise kysten med båt. Gå på land i Vardø, kjør Varangerhalvøya, og så kan du ta Sør - Varanger og veien videre i innlandet med bil. Nyt sensommeren!

      Slett
  3. Kjære Oddi, det er så fint å se bildene dine av Finnmark, langt i nord. Og det er fantastisk at vakkert vær fulgte deg på reisen.
    Og at du kan ta en snarvei via Sverige og Finland, Finnmarksvidda, er spesielt praktisk... når jeg leser Juhl tenker jeg umiddelbart på en gård og et hestespann i snøen :-))) Og ja, jeg hadde strikket votter med "Kautokeino"-mønsteret :-)
    Men nå nyter vi fortsatt denne vakre sommeren.
    Viola sender deg en klem

    SvarSlett
  4. Hei. Så artig at du har strikket votter med Kautokeinomønsteret, det har ikke jeg! Og ja, det er praktisk at vi kan kjøre via nabolandene våre når det korter veien såpass mye. Klem, Oddi

    SvarSlett