søndag 18. august 2024

Roadtrip Nordkalotten - sommeren 2024 - Kautokeino.

Et vakkert, og "fremmedartet" bygg - besøk anbefales!

 










Livsverk under arbeid - for et mot!

Når vinduet blir et maleri...
Denne likte jeg! Blomsterkrukke kan være så mangt, og denne er i alle fall lett å plassere når den er fylt med jord og planter!
"Her står jeg - hva vil du???"
Man skal IKKE klage på lengden på veiene. men bredden varierer i fylket😉
(de 2 siste bildene er fra finsk side av grensen, men det er likt på norsk side...)

Etter en god natts søvn i Karesuando, bar det videre mot Kautokeino. Eller rettere sagt, Juhls sølvsmie. Jeg brukte lite tid i selve bygda, men fikk handlet litt, strekt på beina og nytt herlig sommervær. For jeg har vært i Kautokeino mange ganger opp gjennom årene, så i år var det sølvsmia og lite annet på planen. 

Å komme dit er på en måte like overraskende og overveldende hver gang. Det er et stort bygg som er ydmykt plassert i skogen, men med en fantastisk utsikt. Mange kriker og kroker, og plutselig ser man sauer og fjørfe bak en plassvegg. En fantastisk blanding av tradisjon og nytenkning, samiske smykker, andre smykker, glass og kunst, Norge og Afganistan (ja, du leser riktig 😊), nomadekultur, nåtid og fortid. For interesserte anbefaler jeg å lese litt om Frank og Regines livsverk, litt finner du her.

Noe annet påfallende med bygget, er all mosaikken. Regine jobbet på den store veggen også da jeg var der i sommer. Uendelig vakkert, og for en jobb! 

Jeg vet at Kautokeino ligger "litt utenfor allfarvei", men besøk anbefales - og det gjelder fylket som helhet!

6 kommentarer:

  1. Så spennende, og så mye fint og vakkert! Nå frister du nok mange flere enn meg!
    Men sannelig er det langt å kjøre, alle er ikke så tøffe som deg! Jeg hadde nok ikke våget å kjøre alene. Tusen takk for at du har lagt ut dette.
    Fortsatt fine dager ønsker av Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har helt rett i at det er langt. Men verden er full av fantastiske mennesker, det meste går bra (og så finnes det selvfølgelig "drittsekker" også, men der det er langt mellom folk, er det langt mellom den sorten også!). Og så tror jeg at det meste handler om hva man er vant til. Jeg tenker som så: jeg har kommet trygt hjem hver eneste gang, det går sikkert bra denne gangen også!

      Slett
  2. Herreguuud, så utrolig spennende dette var! Ja nå fikk jeg virkelig tankene på gli.... Så flinke og arbeidssomme mennesker, - og all den mosaikken!! Helt utrolig. Ja et livsverk, helt unikt! Og du reiser aleine, - skulle nok ha lært meg det jeg også, men jeg er så forferdelig selskapssyk at jeg hadde ikke kommet langt....
    Du tipser meg og Hurtigruta, - og den tanken har jeg vært inne på mange ganger. Så nå når jeg får rabatt på Havila kystruten, kan det faktisk bli aktuelt.... (Ei av tantejentene mine får familierabatt, siden hun jobber der)
    Tusen takk for flott "reportasje" med linker til det andre har skrevet om disse utrolige menneskene!

    Ønsker deg en flott høst, og jeg har observert stormen som nærmer seg.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Stormen kom aldri! Det ble litt vind, men ikke mer enn man kan forvente. Og når alle trærne står, til tross for at de er fulle av løv, da har det ikke vært ille. Dersom du planlegger tur med båt en vei og bil tilbake og ønsker tips, så gi meg et vink. Kanskje kan jeg bidra med noen ideer om hva som kan være verdt å se. Ellers var jeg ikke alene på hele turen denne sommeren, en venninne ble med fra øst til vest i Finnmark og det var trivelig. Men det gjør meg heller ikke noe å dra på tur alene. Og det som er så rart, er at da kommer jeg i snakk med folk på de fleste plassene. Og du trenger jo ikke å legge ut på langtur for å øve på å reise alene. Ta en helg til en nærliggende plass, planlegg noe du har lyst til - og se om det er noe for deg.

      Slett
  3. Your visit to Juhl's silver smithy sounds absolutely enchanting! The blend of tradition and innovation, along with the beautiful mosaics and unique cultural mix, makes it seem like a truly special place. It’s great to hear that you enjoyed the summer weather and had a chance to experience such a remarkable spot. Thanks for the recommendation—Kautokeino certainly sounds like a gem off the beaten path. Happy weekend. I just shared a new post, I invite you to check it out. Thank you. https://www.melodyjacob.com/2024/08/high-salt-diet-linked-to-higher-eczema-incidence.html

    SvarSlett
  4. Thanks. I recommend Finnmark to everyone! Very many Norwegians have not visited that part of Norway yet. Have a nice weekend.

    SvarSlett