tirsdag 18. juni 2024

Når tåka setter stemningen.

Vottestad i solskinn, Nyksund er "borte".

Tåka siger forbi Nyken.


Dette bildet har jeg vist før, dog uten tåke.


Begrenset utsikt fra benken.
Det blir nesten trolsk på høylys dag.

Det er ofte slik at det er de "fineste" dagene jeg viser frem. Og like sikkert er det at her på kysten i nord forsvinner mange soldager i havtåka. Sist søndag var en slik dag. Noen plasser var sola klar og himmelen blå, andre steder lå tåka "graut tjukk". 

Jeg kjørte med vilje og viten til Nyksund fordi jeg var rimelig sikker på at der lå tåka. Og gjett om! Men på Vottestad, et par kilometer lenger inn, skinte sola fra skyfri himmel. Det var beint frem fasinerende! Og når venner inviterte til gårds, og vi kunne sitte i solsteiken og betrakte den veggen med havskodde, så var erkjennelsen klar: kjedelig blir det ikke her ute!

3 kommentarer:

  1. Det er en herlig stemning i bildene dine, kjære Oddi. Det inviterer deg til å drømme.
    Selvfølgelig er det herlig å nyte en god utsikt når solen skinner og himmelen er blå... men bildene dine med for eksempel husenes fargerike og tåkens mystikk er rett og slett fortryllende.
    En klem til deg. Jeg ønsker deg en god sankthansfeiring og en generelt flott sommersesong.
    Ildfluene danset i hagen min sent i går kveld – det var vakkert.

    SvarSlett
  2. Naturen viser seg fra utrolig mange sider. Dette var virkelig vakre bilder, og jeg lengter tilbake til Nyksund! Der er det vakkert! Håper du får mange gode sommerdager når finværet kommer tilbake!
    Takk for hyggelige kommentarer hos meg.
    God klem fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  3. Ja tåka kjenner jeg godt til. Og når den kommer sigende innover landet er det bare å gi seg over.... Du har så rett, - det er mange solskinnsdager som blir borte i den.
    Nå ser det ut til at vi får noen fineværsdager igjen, så vi får bare nyte de.... regnet ligger og lurer, så det kommer nok etterhvert. Og snart er den første sommermåneden over :)
    Fortsatt riktig god sommer, og takk for koselig kommentar!

    SvarSlett