mandag 20. mai 2024

Kjedelig blir det ikke!




Krokus fra slutten av april.

Stemorsblomster på trappa mi sist natt.

Påskelilje natt til 20. mai.

Det frister IKKE med en pause på verandaen.

Her skal det bli hvite dupper!

Heldigvis er rabarbraen hardfør.

Plenklipperen kan vente...

...og jeg hadde pakket bort bilkosten.

...med vi "står han av" - dette klarer vi.

Jaja, i slutten av april blomstret krokusen i hagen min. Og vi var heldige og fikk flere dager med godt vær. 17. mai kom "sommeren" med + 19 grader. Samme dag ble løvskogen grønn - helt fantastisk. Selje og rogn var begynt å bli grønne allerede, og da jeg var ute og gikk i barnetoget sammen med barnehagen, sprang bjørkeløvet ut. Vi  har det ofte surt og kaldt på nasjonaldagen, så sommerkledde barn med is i handa var et flott syn. 

Men så er jo våren lunefull og landet vårt langt. I går kveld, før jeg la meg, snødde det. Og i morges var plenen hvit! Jeg er ikke glad i snø i april, snø i mai er verre. Så er trøsten at denne snøen blir ikke liggende lenge. Og i kveld er det siste kvelden med solnedgang på 2 måneder - natt til 22. mai er midnattssola her 😃!

5 kommentarer:

  1. Kjære Oddi, når jeg tenker på midnattssolen - jeg tenker på sol og sommer - yes - det burde virkelig ikke komme snø. Å nei, mai er ikke vær for snø.
    Jeg så på værmeldingene og håper at de stemmer. Det skal visstnok bli varmere i nord de neste dagene, nesten sommervær og det er veldig hyggelig.
    Blomstene, trærne, barna, fiskebåtene... alle vil være glade.
    Måtte varmen vise seg til midnattssolen.
    Jeg beklager at du må være så tålmodig.
    Jeg ønsker deg en fantastisk vår i Vesterålen... Versterålen er så deilig.
    En klem fra meg.
    Viola

    SvarSlett
  2. Du stooore min! Et uttrykk jeg tror dere bruker i nordnorge også, - og som dekker mye !
    Jaja, men godt ikke dette været varte så lenge ... våren er lunefull ja, det skal være sikkert. Men veldig godt at dere hadde en fin nasjonaldag da. Det hadde vi her på nordveslandet også, - ja det var nesten "for" varmt....
    Men nå går for full fart mot sommer, og den skal visst bli veldig fin over hele landet, sier de som "spår"...
    Ønsker deg fine dager framover nå!

    Klem

    SvarSlett
  3. Her har vi hatt fine maidager, men jeg våger liksom ikke helt å tro på det. Her er det altfor tørt nå, og det er heller ikke greit. Og vårskiturene ble det ingenting av i år. Veldig kjekt å kunne gå lettkledd på tur da!

    Klem Ingunn

    SvarSlett
  4. Nesten ikke så vi tror det! Men været er jo vanskelig over hele kloden. Oversvømmelser, bl.a. i Tyskland, veldig varmt mange steder med ekstrem tørke. Vanskelig å dyrke noe hvis det er for mye eller for lite vann. Dette er ikke greit.
    Jeg synes det har vært for varmt i Oslo, men nå skyer det over, så kanskje vi kan få litt regn. Men det er 25 grader! Det er veldig tørt i hagen og i skogen.
    Uansett vær - jeg ønsker deg gode dager fremover under midnattsola! Klem fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  5. Tusen takk for vakre og trøstefulle ord på bloggen min! Håper du snart kommer med nye innlegg på din blogg! Ønsker deg alt godt! Hilsen Jorun

    SvarSlett