lørdag 26. desember 2015

God morgen og god jul.






Stille julemorgen.  Den yngre generasjonen sover fremdeles. Ute er det vind og snø, det er nesten ikke mulig å se nabohusene når det blåser som verst. Det blir neppe dagslys i dag heller, til det er det for mange skyer og for mye snøfokk.
Fin morgenstund for kaffekoppen. Jeg tenner noen lys og siger ned i godstolen. Grønne erter står i vann; i dag blir det lutefisk med alt nødvendig tilbehør til middag. En mattradisjon som de aller fleste ikke kan fatte og begripe, men som hører til hos oss. Ikke en jul uten lutefisk!
Jeg kjenner at det gjør godt med den pausen jula gir fra en travel hverdag og skulle så inderlig ønske at alle kunne ha en god og fredfull jul. 

1 kommentar:

  1. Tradisjoner er viktige i disse travle tider, De gir tilhørighet, trygghet og stabilitet.
    Jeg har ike lutefisk som tradisjon,men har fått det nå..
    Her i dalføret som jeg flyttet til for noen år siden så spiser de mye lutefisk. melkesuppe først, også lutefisk,potet, lefse og smør. Selv så spiser jeg med potet, bacen, ertestuing, hvit saus og flatbrød. Det blir mye kos i denne tiden :-)

    Kos deg videre i jula :-9

    SvarSlett