onsdag 23. mars 2011

Værmelding for yttersida av Vesterålen!




I går kveld kunne jeg lese at det var meldt sterkt storm, og at vi måtte surre fast søppelboksen, bruke vett og helst holde oss innendørs. Jaja, sikring av løse gjenstander kan vi her ute, jeg er mer opptatt av om alt folk har kommet seg på land når meteorologene sier at det skal bli "skavær" (forunderlig ord, forresten - skal tro om "ska" kan være en forkortelse som skade? Språkfolk som vet?)
Men: holde oss innendørs? Jeg hadde en avtale jeg nødig vil avlyse, i nabokommunen vår. Jeg "kikket i været", studerte barometeret ("en familiær svakhet" - nedarvet i generasjoner) og tenkte at: "Shit, så ille blir det ikke, iallefall ikke her!" Vi har de siste årene hørt en del værmeldinger som kunne skremme styggen selv på flatmark, og som har vist seg ikke å slå til. Vel skal vi ha respekt for vind og vær, men dog... Jeg la ut på tur. Glatt var det, litt vind i rossene, litt fokk, jada, men - på hjemveien titta sola frem - og jeg er glad jeg dro.
Ikke alle dager og netter kan være som denne jeg fant på nettet, fra en del av landet jeg setter utrolig stor pris på og har tilbrakt mye tid i. Nå traff Finnmarks - lengselen med full kraft! Skavær? Who cares?


4 kommentarer:

  1. Så tøff du er!
    Hilsen Østlandspyse

    SvarSlett
  2. Skavær - jeg tenker på et vær som kan gjøre skade, ja! Tror det. Og hvos det slår til, er det best å være inne...

    SvarSlett
  3. Været er som det er, - jeg kjente litt fasinasjon i går da jeg ventet på stormen som ikke kom hit. Det er fasinerende så lenge båtene er ved kaia og folk er innendørs; - og at "han" ikke tar takene av husene.
    Det er stort sett verre hos dere enn hos oss.

    De tolkning av ordet skavær er nok rett. Ska er en kortform av skade. Ska virker ofte forsterkende (sier min venn Ove), tilsvarende mega-, kjempe, drit- (dritkul).

    SvarSlett
  4. Takk for koselige og nyttige tilbakemeldinger. Tøff? Neida! Det er bare nødvendige konsekvenser av valg av bosted!

    SvarSlett