lørdag 14. oktober 2023

Flere hus...



Selv eternitt varer ikke evig...

"Noen" pyntet den gangen dette var et hjem.






Til salgs! Det ligger en hytte på eiendommen som er i mye bedre stand.


Fjøsveggen er på tur "i kne".





Jeg  har tidligere publisert bilder av og uttrykt min fascinasjon for (og undring over), fraflyttede og tildels falleferdige hus. Alle verdiene, alle historiene - hvorfor og hvor dro menneskene? Var det ikke liv laga lengre? Ga de opp? Flyttet hele slekta eller hadde de "ingen etter seg"? Døde de her? Hvilket liv hadde de da de bodde her?

Sist sommer kjørte jeg fra Andenes oge hjem. Bildene er tatt på Andøya og Hinnøya. I rettferdighetes navn skal det sies at det første bildet er av et hus som noen har tatt vare på, og som jeg tror er i bruk. Av den grunn gikk jeg ikke så nært, jeg vil jo ikke være invaderende.

For første gang fant jeg også en mosegrodd bil. Det kan jeg ikke huske at jeg har sett tidligere. Men den symboliserer jo et liv på eiendommen langt etter 1920. Hvem tenkte at dette var en naturlig plass å forlate en bil? Var den et vrak da den ble forlatt eller har noen knust vinduene i ettertid?

Det var også en mosegrodd postkasse ved veien. Det sto 2 navn på den - en kvinne og en mann har mottatt post der. Det bildet tok jeg ikke, det ble for nært...


2 kommentarer:

  1. Jeg er også opptatt av gamle hus, og blir så lei meg når gamle hus, som kan pusses opp, står og forfaller. Det er mange slike i Gudbrandsdalen dessverre. Og historien bak, ja den skulle jeg gjerne visst i mange tilfeller.
    Ikke langt fra vår hytte, på veien opp til fjellet Nårkampen, sto en liten, gammel hytte/hus. Grunneierne bygde en ny hytte, og de tok ned den lille gamle og monterte den inn som en del av stuen i sin nye hytte. Jeg fikk komme inn og se, og det var kjempefint!
    Tror dere har dårlig vær i dag, men ønsker deg god søndag likevel. Hilsen oss begge.
    Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
  2. Ja gamle hus er fine og fascinerende, - de ser ofte veldig koselige ut. Og det er veldig synd at de ikke blir tatt vare på. Det er nok et økonomisk spørsmål, ofte. Og praktisk, tenker jeg.
    De du har fotografert her, er jo fine og fullt mulig å gjøre noe med, - men det kan være mange grunner til at det ikke blir gjort, som du selv nevner. Og ikke alle ser på de som "noe å ta vare på" - desverre....
    Jeg følger noen instagramkontoer med gamle hus, og det er morro å se! tips: skogfryd og lysigamlehus
    Og for ikke å snakke om: abandoned.houses.norway
    Riktig god høstsøndag ønskes deg!
    Klem Inger G.

    SvarSlett