torsdag 17. august 2023

Gibraltar.




Storbritannia, uten tvil.
"Nye folk! Kommer det mat?"



Denne lille rakkeren forsvarte maten sin.
The rock.





Michaels cave.
Kongelige "spor"
Noen pynter mer enn andre 😉.


Massiv, denne bergveggen.
Denne postkassen "virket", selv om jeg var veldig i tvil. Kortene kom frem.
Moskeen på Europa point
(dessverre dårlig bilde, men vakkert bygg).
Afrikas kyst.

Fyret på Europa Point
Militært nærvær, ikke alle er like velkomne...

Jeg skal ærlig innrømme det: når jeg tidligere tenkte på Gibraltar, så tenkte jeg umiddelbart APER. Vel, det er aper overalt oppe på klippen, Da gondolen stoppet, sa det "klask", og så hang det en ape på yttersiden av vinduet! En litt spesiell, men artig, velkomst! Og vi var godt informert om at det ikke var lov å gi mat eller drikke til dem, at de "stjeler" og at de forbinder plastposter med mat. Så derfor, hold fast på hva du har og husk at knitrer du med en pose, så kommer de fykende for noe å spise! 

Gibraltar er en britisk kronkoloni, og har en spennende historie også militært. Plasseringen er jo strategisk ved Gibraltarstredet, innseilingen til Middelhavet. Og området er fullt av militær historie. Mangfoldet når det kommet til befolkningen er også synlig. Og da vi sto på Europa Point og kunne se nordkysten av Afrika, så var det en spesiell og fin opplevelse. 

Størst inntrykk tror jeg Michaels cave gjorde. Denne fantastiske grotten, vakkert opplyst og med lydeffekter, vel verdt å besøke og umulig å glemme. Det er utrolig hva naturen kan forme! 

Gibraltar er et relativt lite område. Og nå har de fått tunnel under flystripa, tidligere har folk måttet kjøre over. Vi kjørte rundt halvøya, det var ikke lange turen, men minneverdig. On nå tenker jeg definitivt med enn "aper" når noen nevner Gibraltar 😀!

5 kommentarer:

  1. Så fint.
    Takk for flotte bilder fra Gibralta.
    Jeg er veldig glad for å se disse.
    De er fantastiske minner.
    Jeg ønsker deg videre (weiterhin) en fin sommer, kjære Oddi.
    Mange hilsener fra Viola

    SvarSlett
  2. Dette var artig og spennende å se! Jeg husker aper fra en by i India for mange år siden, men husker ikke i hvilken by det var. De var også slitsomme.
    Ja, Gibraltar har mye historie, for som du skriver, dette er litt av et utsiktspunkt. Jeg har aldri vært der, men skulle gjerne sett den grotten, helt fantastisk!
    Det er gøy og spennende å besøke nye steder!
    Flotte bilder. Du får med deg det meste!
    God søndag ønskes deg. Klem fra Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
  3. Hei igjen, og tusen takk for kommentarene hos meg!

    Først: Nei det var nok ikke oss du såg på fredagsmorgenen ved Sortland / Myre..... Da var vi mellom Svolvær og Henningsvær, tenker jeg. Men vi traff to helt like bobiler, som vi brukte, på turen vår vi også. Så det er nok noen ev den sorten på veiene våre. Men artig at du var så observant!! :)

    Du har vært på en utrolig flott tur i Spania, og så godt som du beskriver de enkelte plassene! Det er slik at jeg får lyst til å dra dit. I Gibraltar har jeg aldri vært, men jeg var i en dryppsteinsgrotte på Mallorca en gang. Kjempeflott opplevelse det også. Husker ikke hva den heter, men det var et vatn inne i den og to personer kom roende i en liten båt ..... mens de spilte Grieg-musikk fra høytalerne....... Det var spesielt!
    Nå har vi en uke igjen av sommeren og jeg ønsker deg en flott høst med masse sol og lite regn!

    Klem

    SvarSlett