lørdag 29. juli 2023

Mijas Pueblo.













Oppe i fjellene over Fuengirola finnes en perle av en liten, tradisjonell, spansk by. Den hvite byen, Mijas Pueblo, er synlig fra kysten. Det er som om den "klorer seg fast" opp i fjellsiden. Veien opp er av den smale og svingende sorten, så en viss grad av samarbeidsvilje i trafikken er en forutsetning for at det skal gå bra med alle.

Opplevelsen av byen og utsikten er vel verdt turen! Vi kjørte opp relativt tidlig på dagen, så tidlig at det var mulig å finne en god parkeringsplass. Og  så ruslet vi rundt i det jeg opplevde som en by preget av ro, hvite vegger, planter og keramikk. Det var varmt, men ikke stekende hett (vi var på tur før hetebølgen) - og rett og slett vakkert!

Jeg har søkt på nettet for å finne mer at byens historie, men så langt er det meste preget av "rom til leie" og annet som skal selges. Litt info fant jeg her. 

Mijas Pueblo bød på "en snill stund" i særdeles vakre omgivelser. Så har jeg forsøkt å forestille meg hvordan det kan se ut når kvelden kommer og mørket senker seg...

4 kommentarer:

  1. Ser for meg at dette stedet er verdt et besøk. Ha god tid og rusle rundt, ta en matbit og et glass på en fortauskafe, handle litt mm. Takk for turen!

    Fortsatt god sommer fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Dette ser ut som en rolig og behagelig liten by. Helt sikkert en trivelig tur opp dit. Følte nesten atmosfæren der.... Minner meg om en liten fjell-landsby jeg besøkte i Spania for noen år siden .... Guadalest. Koselig at du forteller fra turen din. Jeg elsker slike små reisebeskrivelser :)

    Ønsker deg en flott august nå!
    Klem Inger G.

    SvarSlett
  3. Så bra at dere fikk vært der før den veldige varmen kom. Den hadde ikke vært behagelig!
    Spesielt med bare hvite hus, men så vakkert og rent alt så ut! Et nydelig sted å slå seg ned og nyte utsikten.
    Håper du får fine dager i Vesterålen, selv om været forandrer seg hele tiden. Det gjør det også her.
    Beste hilsener fra oss begge. Klem fra Tove

    SvarSlett
  4. Takk for de vakre bildene av Mijas Pueblo.
    Det er en fornøyelse å spasere gjennom de svingete gatene eller å nyte utsikten over kysten langs klippene i utkanten av byen.
    Jeg er veldig glad for at jeg også var der.
    Fantastisk minne.
    Takk Oddi og klem til deg og dine.

    SvarSlett