mandag 24. august 2015

Roadtrip Finnmark.

Det nærmet seg natt - årets siste med midnattssol.
Rasteplass ved Tana bru - grytidlig morgen

Så feil kan man ta!
Nydelig handarbeid - fra museet på Strand i Pasvik.
Veggmaleri i Vadsø, ett av flere.
 Grense Jakobselv
 Kong Oscar 2. kapell i Grense Jakobselv.

 Værbitt!

 Gjestene markerer seg på Norges eldste fjell  - små varder overalt.
 Tilbake på gamle trakter, Utnes i Pasvik.
 Kapellet på Svanvik.
 En av bamsene som ønsker velkommen til Pasvik Folkehøgskole.




 Detaljer fra Bugøynes.


Deler av Kongsfjord og utsikt på Kongsfjordfjellet.
 Deler av Kautokeino.
 Juhls sølvsmie.
Kautokeino kirke

- eller med all respekt: deler av Finnmark.  Fylket er større enn Danmark, og har både fastland - Norges nordligste og østligste punkt - det finnes mennesker i Norge som bor øst for Istanbul. I tillegg ligger deler av Finnmark sør for min hjemplass som befinner seg langt nord i Nordland.
Vel, med en stående invitasjon til Pasvikdalen og erkjennelsen av at nå var det faktisk 4 år (jeg trodde det var 5, så feil kan jeg ta) siden sist, la jeg avgårde.  Det skal også nevnes at jeg liker å kjøre bil - det er en absolutt forutsetning for slike innfall.
Og når jeg har fått tilbrakt tid hos venner, sett igjen steder og mennesker jeg setter pris på, sovet i bilen midt på Ifjordfjellet (uten mobildekning - jippi!)  og endelig også kommet meg til Kongsfjord, da senket roen seg. 
Værsågod, jeg deler noen bilder - flere kommer sikkert senere. Og: Finnmark anbefales!

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for vakre bilder, så herlig tur du hadde. Jeg liker... og Finnmarks jeg ønsker å se i livet mitt :-)))... med vakre varm klær... herlig naturen. Du kommer til meg og jeg kommer til deg :-))) Drømmer gjør folk trenger. Hilsen til deg og stor klem fra Viola. Ha riktig god sensommer.

    SvarSlett
  2. Næmmen har du vært her oppe i mitt nærområde? :) Finnmark er vakkert, mange små perler :) Ja å være uten mobildekning på fjellet, helt normalt hehehe Godt du hadde en fin tur! Klem fra meg ved kysten :)

    SvarSlett