søndag 11. november 2012

Jeg overrasker meg!





Jeg har alltid sagt at det som blomstrer ute, får jeg til, mens det som blomstrer inne, ikke trives hos meg.  Av en eller annen grunn tar jeg livet av dem. Synd, men slik er (eller var) det.
Så, for noen år siden, kom min tante hit med en vakker orkidé. Jeg tok takknemlig imot, men tenkte i mitt stille sinn at "stakkar, du blir nok ikke gammel her i huset!" Også orkidé, da, som er SÅ vanskelig.
Stor var min forbauselse da denne planten så ut til å trives i mitt selskap.  Etterhvert dristet jeg meg til å anskaffe noen flere, og nå blomstrer ikke mindre enn seks stykker i nordvinduet.  Og er jeg heldig, så vil de i østvinduet blomstre til jul. Jeg har overrasket meg!

5 kommentarer:

  1. Aha! Du har orkidetekke!
    Min mann kan også med dem, men jeg? Nei.
    Så bare gled deg!

    SvarSlett
  2. Jeg gratulerer! Jeg har drept alle orkideer som har kommet innenfor min dørterskel, hihi. Når de er ferdigblomstret synes jeg de er så stygge at jeg ikke vil ha dem framme, så settes de på et lager - hvor jeg selvsagt aldri husker på å vanne dem. Nå er det år og dag siden sist noen kmo med en orkide til meg og jeg kan ikke annet enn si at jeg forstår hvorfor...

    SvarSlett
  3. Og jeg fant deg via en hilsen du hadde lagt igjen på en annen blogg =) Koselig at du tittet innom meg og la igjen sånn en hyggelig hilsen! Nyt kvelden!

    SvarSlett
  4. Jeg fotograferte mine orkideer her om dagen faktisk. Men jeg klarer liksom aldri å få blomster på de igjen, de står bare grønne der... da er det like godt å kaste de og kjøpe nye ;) Eller?

    Koselig å tenke på at du har i sin tid sittet her oppe på søsterhjemmet :) Moro! Ja når nordlyset virkelig tar av, da er hele himmelen i brann! Det er ikke så alt for ofte det skjer.

    Ha en fin og koselig tirsdag!

    SvarSlett
  5. Så flott da, kjære Oddi!! :-) Jeg har også mange orkideer, og de kommer igjen og igjen. Når man vet hvordan man skal stelle dem, både under og etter blomstring, er det ikke vanskelig. Jeg har forresten lært mye om planter av min kjære yngstebror. Han setter orkidepotta helt under i vann (gjerne med litt gjødsel i) i ca 20 minutter en gang i uka, - og det gjør jeg også. Hils dine "søte små". - Stikk innom snart! Vi sees kanskje på lørdag så fremst du skal dit vi skal. :-)

    SvarSlett