mandag 3. september 2012

Praktfulle Praha.

 Tyn - kirka på gamlebytorget
 Brotårnet på gamleby - sida (Stare mesto)



 Malostranske nam. (=torget på lillesida)
 Deler av gamleby - torget.
 Det astronomiske uret på Gamlebytorget (Staromestske nam.)
 Utsikt fra Karlsbroa mot Hradcany og St.Vituskatedralen
 Karlsbroa
 Brotårnet på Mala Strana
 Karlsbroa i motlys
 Fra Vysehrad
 Tårnene til St. Peter og St. Paulus kirken på Vysehrad
Libuses bad - Vysehrad
 Til minne om dem som gav sine liv i prostest mot invasjonen i 1968
Nasjonalmuseet og Vaclavmonumentet

Bare slik at det er sagt, til dere som ikke kjenner meg så godt, jeg er IKKE objektiv når det kommer til Praha - jeg er ikke i nærheten engang.  Og jeg skal bare la være å late som...
Interessen ble vekket for lenge siden, lenge før byen var innenfor rekkevidde for meg.  Via TV - bilder og historiebøker fant jeg ut at dit skal jeg, en eller annen gang. Og i 1991 ble drømmen virkelighet, første besøk i Praha var et faktum.  I den grad det er mulig å forelske seg i en by, så sa det pang! Jeg kom hjem til Praha, og returnerte vel aldri 100 % til hjemlandet igjen.  For en del av meg ble igjen hos "alle byers mor" eller "byen med de 100 spir".
Byen har forandret seg - den er hærtatt av turister! Og markedet tilpasser seg selvfølgelig, så i kjølvannet av alle oss med gode sko og kart har alle butikkene med krystall, keramikk, treleker, dukker, absinth(!!!) og diverse mer eller mindre "egnet til å ta med hjem", dukket opp.  Jeg skjønner tsjekkerne godt, men husker tilbake til da vi måtte lete etter krystall, selv midt sentrum, og vi kunne ta med oss en mugge, rusle over gata og få den fyllt opp med øl fra nærmeste pub. Slik er det ikke lengre, iallefall ikke i sentrum.  I sommer var også første gangen jeg så tagging i de historiske delene av byen, synd!
Byen har en plass mellom 1.2 og 1.5 millioner innbyggere, det er noe med reglene for når man blir registert som innbygger som gjør at akkurat det tallet varierer. Sentrum av byen er kompakt, så det er bare å ta på seg praktiske og gode sko, pakke ned kartet (ha det gjerne som en kriseløsning i ryggsekken) og ta på tur! Med alle små og trange gater vil du uansett ikke klare å holde orden i forhold til kartet, det er bare i veien.  Vit om du er på øst eller vestsiden av elva, husk de fire/fem sentrale bydelene (Nove mesto, Stare Mesto, Josefov og Mala Stana/Hradcany) og les skilt.
Husk at prisene faller dersom du beveger deg ut av de absolutte turistfellene. Jeg bruker å si at to kvartaler fra gamlebytorget eller Karlsbroa er prisene halvert i forhold til de nevnte stedene, og går vi ytterligere to kvartaler, så halveres de enda en gang.
I sommer ble det tatt få bilder i Praha, vi hadde kun en kort stopp, og jeg har jo fotografert så det holder ved tidligere besøk. (En tidlig morgenstund med kamera, før byen våkner, er et tips for fotografering). Jeg deler likevel gjerne noen bilder av tidligere årgang, og vet at hver gang,  før jeg forlater, så går jeg til midten av Karlsbroen og stryker på statuen av Nepomuk - han skal visstnok både bringe lykke og sørge for at jeg kommer tilbake.  Og det er best å være på den sikre siden!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar