onsdag 1. juni 2011

Når elementene smelter sammen.

EGENTLIG skal jeg ut og betrakte midnattssolformørkelsen i kveld, men: det forutsetter oppholdsvær og noenlunde klar himmel i nord. Jeg krysser fingre og tær for at de 3 timene som gjenstår klarer å bringe formålstjenelig vær.
Leste for litt siden i en riksavis at midnattsol er et fenomen som ikke er mulig å forstå seg på for den som ikke har opplevd det. Sant og si kan det være slik også for meg. Vel, jeg skjønner hva som skjer, hvorfor det blir slik. Men enkelte ganger er det som om alle elementene, luft, vann, jord og ild, smelter sammen til noe usigelig vakkert. Da er det så lett å forstå den fasinasjonen dette fenomenet bringer.
En annen som har jobbet med å dokumentere lys i denne landsdelen, finner du her.. Se og nyt!

5 kommentarer:

  1. Så nyyydelig! Ja jeg har opplevd midnattssola en gang i mitt liv, og det var en fantastisk koselig opplevelse. Min store drøm nå, er å komme meg på en rundreise i de tre nordligste fylkene våre, og da vil jeg se midnattssola mange ganger!

    Du er så flink til å fange naturen med bildene dine! Tusen takk for at vi får se de!
    Jeg er IKKE flink til å kommentere,- men er innom deg daglig...det skal du vite...

    Ha en flott dag!
    Inger Grethe

    SvarSlett
  2. Uffda!... Det er visst mye tull med kommentarene for tiden, ser jeg...
    Tusen takk for tipset!

    SvarSlett
  3. Har du sett den allerede? Midtnattsola, altså. Virker som du er god på å ta deg nattlige turer for å fotografere. Nydelige bilder!

    Så du forresten noe i går kveld?

    SvarSlett
  4. Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg liker å forsøke og formidle det jeg ser, og med masse tommeltotter i forhold til maling, tegning og diverse annet håndarbeid, så blir kameraet min venn i disse forsøkene. BirtH: jeg har ungdommer og befinner meg derfor i "tilbringerfasen av livet" - jeg er ofte ute midt i natta for å få mine trygt til gårds. Midnattssola (les: den store, røde kula), har jeg ikke sett i år, men jeg har sett masse vakkert lys bak et tynt skydekke der hun er i horisonten. Og ofte blir det vel så fine bilder av det. Solformørkelsen forsvant i et noe tykkere skydekke :-(

    SvarSlett
  5. Svar på ditt spørsmål på min blogg:
    I starten gjorde jeg det slik som du med kommentarerene. Så fant jeg ut at det var hyggeligst hvis andre skrev sine svar i min blogg, og dermed måtte jeg skrive i deres. Det har jeg fortsatt med, og ettersom jeg ser gjøres det stort sett slik.

    Var det forståelig "oppdragelse"? ;-)

    SvarSlett